Vezetéstechnikai tréning motorosoknak

Vezetéstechnikai tréning motorosoknak!

2008. június 14-én vezetéstechnikai..... címmel megjelent egy felhívás az oldalon. Szóval sok jelentkező volt (3 fő) a népes taglétszámból.
Nem nekik hanem a többieknek írom a beszámolót.

Móricz Zsigmond írta a múlt században az alábbi Rózsa Sándor történetet. Részlet a műből:

"Micsoda? - nevetett a mester. - Mestörök mestöre?... Má én nem tudom ki vagy, felőlem magaja Jézus Krisztus is löhetsz... Én pedig nem akarok úgy járni, mint a tápai kovács a Jézussal.
- Hát a hogy járt? - kérdezte eccerre mindenki.
- Az úgy járt, mert az akkó vót, mikor még a Jézus le-lenézett a fődre. Szóval elkerült Tápára is, osztán ott lelt a kereszt alatt egy kovácsműhelyt, arra ki vót írva, hogy "mestörök mestöre".
Mögcsóvájja a fejit a Jézus, oszt bemögy.
(Már mindenki nyitva felejtette a száját, hogy a Jézus Krisztus, a mi Atyánk, Istenünk egy fia... Nevettek.)
- Löhet-e itt patkótatni?
- Löhet.
- De én magam akarnám a szamaramat mögpatkóni, mer én is kovács vónék egy kicsit.
- Azt is löhet.
Hát a Jézus szerényen babrált a szamarával.
- Lássuk a tudománt - aszongya a kovács.
Akkor a Jézus előveszi a bicskáját, oszt levágja a szamarának a lábát térdbe, behozza s beleszorítja a satuba.
(A nép borzongva kacagott. Még ilyet nem hallottak.)
A kovács mög nézi, nézi, most valami újat tanul. Nagyon nézte a dógot.
Hát mögpatkóli takarosan a szamár lábát, még ki is pucolja, akkor ráköp, mögnyálazza, oszt visszaragasztja mind a négyet.
(Jujj! - borzongtak a hallgatók s nevettek nagyon.)
Egy gazda meg éppen hoz egy pár lovat patkoltatni. Löhet-i?
- Löhet - azt mondta a kovács -, csak várjon kend, míg a legény végez.
Hát kérdi a Jézus, mit fizet?
- Sömmit - azt mondja a kovács.
- Jól van - mondja a Jézus és el.
- No hozza kend a lovát.
(Az emberek már előre nevettek.)
Kiveszi a késit s kezdi levágni a lónak a lábát.
(A hallgatóság, mint a gyerekek, a hajukat marták. No, szegény ló.)
Mondja a paraszt:
- Micsinál kend, mestör úr? Elvérzik!
- Bízza ide. Münk eztet így szoktuk utóbbi üdőbe.
Hát beviszi a ló lábát, beszorítja a satuba, mögpatkolja.
Köp aztán rá egy nagyot, mögkeni, ragasztja vissza, de nem ragad.
(A falubeliek futottak előre az utcán, mi van itt ilyen nevetség? Mindenki nevetett, csak Rózsa Sándor nem nevetett. Az ő füle kifelé figyelt, mintha asszonyi sikoltást hallott volna. )
Mögijed a kovács, mondja:
- Szaladjatok mán az után a gyerök után, hogy mit kő most csinálni?
Visszahíjják a Jézust.
Hát a csak ráköp a ló lábára s visszaragasztja.
Főragasztotta neki. De mög is mondta a kovácsnak:
- Hajja kend. De levegye kend a siltet, hogy mestörök mestöre. Írja csak ki, hogy "kovácsmestör"." Részlet vége

Na szóval, ha valaki e rendkívüli irodalomórán átrágta magát és magára ismer (kovácsmester a mesterek mestere)az olvassa tovább, ha nem lapozzon más oldalra.

Szóval a máshonnan, messziről (Gyöngyös, Kecskemét) érkezett érdeklődőkkel kiegészített nyíregyházi, debreceni és környékbeli motorosokkal felvonultunk az oktatás helyszínére. Voltunk összesen 15-18-an.

A lebonyolító alapítvány munkatársai(köszönet a munkájukért)vártak minket és a tanterembe vezettek.
Ott az aktuális KRESZ szabály módosításokról kaptunk egy gyors tájékoztatást és oktatást, majd motoros vezetéstechnikai hibákat elemeztünk szakértő segítségével. Itt nem a szabályos közlekedés szempontjából néztük/te a videót, hanem a technika oldaláról és a balesetnél a szabályszegésen kívül mi volt a technikai probléma.

Megtanultuk, hogy a motor két kerekű de a harmadik keréknek a fejben kell lennie, mert akkor a motor nem "dől el".
Válaszoltak a feltett kérdéseinkre.

Egy órát alig igénybe vevő elméleti felkészítés után Hajrá a pálya!!!

A pálya ránézésre egyszerű:
- Szlalom (szép íves előzések)
- Folyosó kanyarral, végén esetleges megállás (sávváltás megállással/továbbhaladással)
- Nyolcas (szűk fordulók)
- Megállás/indulás emelkedőn (pillanatszerű megálás)
- Éles 90 fokos szűk forduló (ütközés elkerülése megállás nélkül, menekülés oldalra)
- bóják között nagyíves "S" rajzolás (döntés és kanyar)
- keskeny folyosó sávváltással (autók közötti előrefurakodás lámpánál)
- kör a bójákon belül (megfordulás egy íven)
- folyosó és megállás (gyors menet, vészfékezés)

Bejártuk gyalog és megértettük a gyakorlatok lényegét.

Jött a bemutatás az oktató részéről a saját motorjával ami egy hatalmas feldobozolt Honda ST 1300 Pan-European volt. Lendületes szép ívekkel és határozott döntésekkel kanyarogta végig a pályát, a motorossal együtt.

Na majd mi!!! Majdmost!!!.....Majmos?????

Szóval felsorakoztunk és indult a mandula.....

A visszatérők arcát figyelve nem volt maradéktalan az örömük, mivel a bóják estek-keltek mert a motor nem oda ment ahová akartuk. Sőt a motorok is estek de szerencsére sem személyi sem anyagi kár nem lett. Mindenki rádöbbent, hogy gyorsan tudok menni de jól nem.
Na ez a felismerés kellett a résztvevőknek, hogy belevessék magukat a gyakorlásba.
A két oktató (újfent köszönet érte) hősiesen kitartott mellettünk és tanácsaikkal, bemutatóikkal rávezettek bennünket a helyes ívekre és a helyes íventartásra.

Megtanultuk, hogy a motoron van hátsó fék is, annak ellenére, hogy nem lehet csíkot húzni vele, a kanyarodásnál sokat segít és ehhez még ha a kuplung besegít, akkor jó az ív és marad a bója a helyén.
A helyes motordöntés és a várt ív szemmel követésének elsajátítása után az akadálypálya nem képezett már akkora akadályt.

A tréningen mindenkinek volt saját hibáinak felismerésére és kijavítására módja. ("jéééé a motoromat egyáltalán és ennyire is lehet dönteni és nem borul el" idézet egy hölgy részvevőtől)

Itt mindenki kezdőnek indult és senki nem bírálta, csak tanácsokkal látta el a gyakorlót. Abból hogy "mi jött át vazze" a nap végén az oktatók elismerően nyilatkoztak és arra a következtetésre jutottak, hogy érdemes volt velünk foglalkozniuk, mert nem csak egy kipipált oktatást csináltak, hanem látva a fejlődésünket valamit tettek a balesetmentesebb közlekedésért ami az alapítványuk célja.

A gyakorlást még egy kis elméleti számonkérés követte, ami "pihenés" rá is fért a motorosokra.
Egy tesztlapot oldottunk meg közösen a reggel elhangzott oktatás anyagára épülve. Mindenkiben így rögzülhetett a tanult anyag, valamint a nap folyamán felmerülő és a pályán meg nem válaszolt kérdésekre is választ kaptunk.

A nap végén úgy érzem mindenki elégedetten és pozitív tapasztalatokkal gazdagodva tért haza.

Végezetül de nem utolsó sorban:
Köszönettel tartozunk a tréning lebonyolításáért a Közlekedés Biztonságáért Alapítvány tagjainak Szabó József és Cseppentő Lajos Úrnak, valamint a helyszínt biztosító Gőzerő autósiskola iskolavezetőjének Őze Lajos Úrnak.

Az alapítvány képviselőitől igéretet kaptunk, hogy további képzést is biztosítanak számunkra amennyiben igényt tartunk rá.

Remélem aki részt vett az oktatáson az hasznosan töltötte el idejét és az itt tanultakat tudja majd az életben hasznosítani annál a bizonyos "nagy kanyarnál" ami minden motorosnak minden útjában ott van.
Aki "ezért-azért" nem jött el annak pedig a fenti sorokat ajánlom megfontolásra és ha netán egy üres parkolóban megpróbál egy lendületes nyolcast szűken leírni a paripával és az nem lesz lendületes/szűk akkor gondolkozzon el a tréning szükségességén.

Az idei legnevesebb motorostalálkozó mely e hétvégén volt Alsóőrsön mottójával búcsúzok: KÉT KERÉK EGY ÉLET, együtt a biztonságos közlekedésért!

Széles utat, gumifákat, kifogyhatatlan benzintankot mindenkinek:

Szappy